FAQ

Toegang tot de website

De URL is niet veranderd t.o.v. de oude website. U kunt dus nog steeds de vertrouwde linken gebruiken: www.salledesventesbruxelles.be en/of www.verkoopzaalbrussel.be.

Iedereen kan de website bezoeken, het is geen ‘privé’ website. De inhoud is volledig beschikbaar voor iedereen. Klanten moeten wel ingeschreven of aangemeld zijn vooraleer te kunnen deelnemen aan de veilingen.

Naam, voornaam, volledig adres, telefoonnummer en e-mailadres. Tijdens de inschrijving kiest de klant zelf een gebruikersnaam en wachtwoord. In afwachting van een volautomatisch proces met het lezen van de identiteitskaart, zijn de klanten verplicht om een kopie recto verso van hun elektronische identiteitskaart door te sturen, alsook hun rijksregisternummer, geboortedatum en de vervaldatum van hun identiteitskaart.

Met behulp van de foto’s van de identiteitskaart van de klant, controleert de beheerder de info van het inschrijvingsformulier met de info op de identiteitskaart. Als alles overeenkomt, wordt het account goedgekeurd. Als er incorrecte gegevens zijn of als de meegestuurde foto’s niet leesbaar zijn, wordt het account afgekeurd.

Algemene informatie

Deze documenten bevinden zich onderaan de pagina in de voettekst. Door op de links te klikken, zijn de documenten ter beschikking gesteld in de vorm van een pdf- bestand. We hebben twee versies van het intern reglement gemaakt om duidelijk een onderscheid te maken tussen de online verkopen en de verkopen ter plaatse.

Ja, de tentoonstelling zal plaatsvinden op vrijdag van 9u à 12u.

Het moment om de aangekochte goederen te komen ophalen is vastgelegd op donderdag van 10u30 tot 19u. Klanten moeten verplicht een tijdsslot reserveren. De link naar de agenda bevindt zich op de startpagina en op het aankoopbewijs.

  • maandag 10 april
  • maandag 1ste mei
  • donderdag 18 en vrijdag 19 mei
  • maandag 29 juni 
  • !!! vanaf maandag 17 juli t.e.m. vrijdag 4 augustus !!!
  • maandag 14 en dinsdag 15 augustus
  • woensdag 1 november
  • van maandag 25 december t.e.m. vrijdag 29 december

Online verkoop

Momenteel organiseren wij geen verkopen ter plaatse. Alle veilingen zullen online plaatsvinden, zowel vrijwillige als gerechtelijke.

De online verkopen zullen aanvangen op vrijdagmiddag vanaf 13u, de toewijzing van de loten vindt plaats op maandag vanaf 12u. In totaal krijgen de klanten +/- 72u om op loten te kunnen bieden.

Onderaan de productpagina is er een rubriek « Historiek » met een overzicht van alle biedingen op het lot. Per standaard worden er drie kolommen getoond: gebruikersnaam, bod, datum & uur. Omwille van privacyredenen hebben wij ervoor gekozen om enkel de eerste en laatste letter van de gebruikersnaam te tonen. Bijvoorbeeld, de gebruikersnaam « klant123 » zal worden getoond als « k******3 ».

Het systeem werkt met automatische veilingen met variabele schijven per opbod, rekening houdende met het huidig bod. Wij hebben gekozen voor onderstaande schijven:

€ 0 – 20: +1
€ 20 – 50: +2
€ 50 – 100: +5
€ 100 – 200: +10
€ 200 – 500: +20
€ 500 – 1000: +50
€ 1000 – 2000: +100
€ 2000 – 5000: +200
€ 5000 – 20.000: +500
€ + 20.000: +1000

Op de productpagina volstaat het om het maximum gewenste bedrag te selecteren via de +/- knoppen en op de knop « nu bieden » te klikken. Er verschijnt een pop-up scherm met een verduidelijking dat elk bod wordt aanzien als een ‘contract’ met betaalverplichting als het lot wordt toegewezen.

Ja, ieder bedrag op de website is excl. kosten. Dit wordt weergegeven naast de prijzen op de website en in de mails naar de klanten.

De raad van bestuur heeft ervoor gekozen om alle verkoopkosten gelijk te trekken. Deze kosten bedragen nu 30%. Als het een dossier is waar BTW van toepassing is, zal dit duidelijk vermeld worden.

Einde van de veiling

Ja, als een klant een bod plaatst in de laatste minuut, zal de veiling van het lot automatisch met één minuut verlengd worden.

Op het einde van de veiling krijgt de hoogste bieder een mail ter bevestiging dat het lot werd toegewezen. In die mail wordt vermeld dat de klant binnen de 4u moet betalen. Het kan zijn dat deze automatische mail in de spam folder terecht komt. Klanten kunnen steeds hun eigen klantenomgeving consulteren om na te kijken of zij een lot hebben binnen gehaald.

Betaling en toewijzing

De toewijzing zal plaatsvinden op maandag vanaf 12u, tenzij het lot werd verlengd door een bod in de laatste minuut. Een lid van de raad van bestuur zal aanwezig zijn bij de officiële toewijzing. De controle van de identiteit van de hoogste bieder zal gebeuren door de optredende gerechtsdeurwaarder.

Ja, vanaf het moment dat de gerechtsdeurwaarder akte neemt van het hoogste bod, wordt de hoogste bieder aanzien als eigenaar van het lot en wordt de hoogste bieder verplicht om over te gaan tot onmiddellijke betaling (wat ook vermeld staat in de wet rond verkopen per opbod).

Er zijn verschillende betaalmethodes:

  • Bancontact
  • KBC
  • Belfius
  • iDeal (enkel voor Nederland)

Het volstaat om op de knop “betaal nu” te klikken in de bevestigingsmail of in de klantenomgeving (rubriek “veilingen”). De klant zal dan doorverwezen worden naar een beveiligde betaalpagina.

Neen, er is geen mogelijkheid tot terugtrekking bij verkopen per opbod. De loten maken deel uit van inbeslagnames en worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden. Het is aan de bieder om zich in kennis te stellen van de staat/toestand van de producten op het moment van de voorafgaandelijke tentoonstelling. Het personeel van de verkoopzaal is altijd bereikbaar voor meer informatie over de loten, zonder hun mening te geven over de waarde of kwaliteit van de loten. De loten worden nooit geëxpertiseerd en worden toegewezen aan de hoogste bieder, zonder mogelijkheid tot terugtrekking. De aankoop is dus op eigen risico van de koper die sowieso gehouden wordt aan betaling van het lot.

Als de betaling van de klant gelukt is, wordt er automatisch een aankoopbewijs verstuurd per mail waarop de details van de aankoop en een identificatienummer van het lot worden vermeld. Dit document zal dienen als bewijs om de goederen te kunnen komen afhalen.

Als de klant binnen de 4u niet heeft betaald, krijgt hij automatisch een betaalherinnering per mail. Vanaf dat moment is de betaaltermijn opnieuw 4u. Als de klant nadien nog steeds niet betaald heeft, zal de transactie worden aanzien als een rouwkoop. Dit wordt ook zo vermeld in de betaalherinnering.

Als de hoogste bieder, ondanks het verzoek tot betaling en de betaalherinnering, niet overgaat tot betaling, wordt de klant aanzien als “rouwkoper”. In dit geval brengt de gerechtsdeurwaarder het lot terug in voor de volgende verkoop. De wet voorziet dat de rouwkoper verplicht is om de meerprijs te betalen (zonder betwisting) als het bedrag van de finale toewijzing hoger zou zijn dan bij de vorige toewijzing.

Si l’acheteur ne retire pas les objets à temps, le futur droit d’accès aux ventes en ligne peut lui être interdit et des frais de garde seront portés en compte lors de l’enlèvement.

Ophaling

Het moment van afhaling vindt plaats de donderdag volgend op de toewijzing tussen 10u30 en 19u.

Klanten moeten verplicht een tijdsslot reserveren voor de ophaling – dit opdat de verkoopzaal afhalingen zo efficiënt mogelijk kan organiseren. De kalender om een afspraak te maken bevindt zich op de startpagina. Dezelfde link staat ook vermeld op het aankoopbewijs. De specifieke uren voor de ophaling worden altijd in het begin van de week gepubliceerd.

Klanten hebben slechts recht op één moment. Ze moeten zelf geschikt vervoer voorzien voor de aangekochte goederen. Het personeel van de verkoopzaal heeft het recht om uren vrij te geven als een klant meerdere afspraken heeft gemaakt en dit niet nodig zou blijken te zijn. Bijgevolg zal het personeel van de verkoopzaal de klant contacteren om het geldige moment van afhaling te bevestigen.

Vanaf het moment dat de betaling succesvol is, krijgt de klant automatisch een aankoopbewijs per mail toegestuurd (ook beschikbaar in de klantenomgeving). Dit document doet dienst als betaalbewijs en moet verplicht worden voorgelegd op het moment van de ophaling. Zonder dit document behoudt het personeel van de verkoopzaal het recht om de koopwaar niet met de klant mee te geven.

Doorgaans moeten klanten verplicht zelf komen, en dit omwille van identificatie. Als dit echt niet mogelijk zou zijn, is de klant gebonden dit aan de verkoopzaal te laten weten die een uitzondering zou kunnen toestaan. In dat geval moet de geautoriseerde persoon in bezit zijn van de identiteitskaart (of kopie) van de klant EN het aankoopbewijs.

Als de koper de goederen niet op tijd komt afhalen, kan de toegang tot de online veilingen ontzegd worden en zullen er stockagekosten in rekening worden gebracht op moment dat de klant uiteindelijk toch komt.