FAQ

Toegang tot de website

De URL is niet veranderd t.o.v. de oude website. U kunt dus nog steeds de vertrouwde linken gebruiken: www.salledesventesbruxelles.be en/of www.verkoopzaalbrussel.be.

Iedereen kan de website bezoeken, het is geen ‘privé’ website. De inhoud is volledig beschikbaar voor iedereen. Klanten moeten wel ingeschreven of aangemeld zijn vooraleer te kunnen deelnemen aan de veilingen.

Naam, voornaam, volledig adres, telefoonnummer en e-mailadres. Tijdens de inschrijving kiest de klant zelf een gebruikersnaam en wachtwoord. In afwachting van een volautomatisch proces met het lezen van de identiteitskaart, zijn de klanten verplicht om een kopie recto verso van hun elektronische identiteitskaart door te sturen, alsook hun rijksregisternummer, geboortedatum en de vervaldatum van hun identiteitskaart.

Met behulp van de foto’s van de identiteitskaart van de klant, controleert de beheerder de info van het inschrijvingsformulier met de info op de identiteitskaart. Als alles overeenkomt, wordt het account goedgekeurd. Als er incorrecte gegevens zijn of als de meegestuurde foto’s niet leesbaar zijn, wordt het account afgekeurd.

Algemene informatie

Deze documenten bevinden zich onderaan de pagina in de voettekst. Door op de links te klikken, zijn de documenten ter beschikking gesteld in de vorm van een pdf- bestand. We hebben twee versies van het intern reglement gemaakt om duidelijk een onderscheid te maken tussen de online verkopen en de verkopen ter plaatse.

Ja, de tentoonstelling zal plaatsvinden op vrijdag van 9u à 12u.

Het moment om de aangekochte goederen te komen ophalen is vastgelegd op donderdag van 10u30 tot 19u. Klanten moeten verplicht een tijdsslot reserveren. De link naar de agenda bevindt zich op de startpagina en op het aankoopbewijs.

  • vanaf 12 juli tot 5 augustus
  • 16 augustus tot 19 augustus
  • 1 November tot 4 november
  • 8 november tot 11 november
  • 20 december tot 2 januari 2025
  • Online verkoop

    Met de huidige gezondheidsmaatregelen die van kracht zijn, organiseren wij geen verkopen ter plaatse. Alle veilingen zullen online plaatsvinden, zowel vrijwillige als gerechtelijke. Vanaf het moment dat de gezondheidsmaatregelen worden opgeven, zullen de verkopen ter plaatse opnieuw kunnen plaatsvinden. Wij overwegen momenteel een verdeling van 3 online verkopen en 1 verkoop ter plaatse per maand.

    De online verkopen zullen aanvangen op vrijdagmiddag vanaf 13u, de toewijzing van de loten vindt plaats op maandag vanaf 12u. In totaal krijgen de klanten +/- 72u om op loten te kunnen bieden.

    Onderaan de productpagina is er een rubriek « Historiek » met een overzicht van alle biedingen op het lot. Per standaard worden er drie kolommen getoond: gebruikersnaam, bod, datum & uur. Omwille van privacyredenen hebben wij ervoor gekozen om enkel de eerste en laatste letter van de gebruikersnaam te tonen. Bijvoorbeeld, de gebruikersnaam « klant123 » zal worden getoond als « k******3 ».

    Het systeem werkt met automatische veilingen met variabele schijven per opbod, rekening houdende met het huidig bod. Wij hebben gekozen voor onderstaande schijven:

    € 0 – 20: +1
    € 20 – 50: +2
    € 50 – 100: +5
    € 100 – 200: +10
    € 200 – 500: +20
    € 500 – 1000: +50
    € 1000 – 2000: +100
    € 2000 – 5000: +200
    € 5000 – 20.000: +500
    € + 20.000: +1000

    Op de productpagina volstaat het om het maximum gewenste bedrag te selecteren via de +/- knoppen en op de knop « nu bieden » te klikken. Er verschijnt een pop-up scherm met een verduidelijking dat elk bod wordt aanzien als een ‘contract’ met betaalverplichting als het lot wordt toegewezen.

    Ja, ieder bedrag op de website is excl. kosten. Dit wordt weergegeven naast de prijzen op de website en in de mails naar de klanten.

    De raad van bestuur heeft ervoor gekozen om alle verkoopkosten gelijk te trekken. Deze kosten bedragen nu 30%. Als het een dossier is waar BTW van toepassing is, zal dit duidelijk vermeld worden.

    Einde van de veiling

    Ja, als een klant een bod plaatst in de laatste minuut, zal de veiling van het lot automatisch met één minuut verlengd worden.

    Op het einde van de veiling krijgt de hoogste bieder een mail ter bevestiging dat het lot werd toegewezen. In die mail wordt vermeld dat de klant binnen de 12u moet betalen.

    Betaling en toewijzing

    De toewijzing zal plaatsvinden op maandag vanaf 12u, tenzij het lot werd verlengd door een bod in de laatste minuut. Een lid van de raad van bestuur zal aanwezig zijn bij de officiële toewijzing. De controle van de identiteit van de hoogste bieder zal gebeuren a.d.h.v. een export met de details van het lot, de prijs en de persoonsgegevens van de klant.

    Enkel via Bancontact. In de bevestigingsmail, of op de pagina van het lot zelf, volstaat het om te klikken op de knop « betaal nu ». De klant wordt dan doorverwezen naar een beveiligde betaalpagina.

    Er worden verschillende betaalmethodes voorgesteld:

    • Bancontact
    • KBC / CBC
    • Belfius
    • iDeal (enkel voor Nederland)

    Het volstaat om in de bevestigingsmail te klikken op de knop « betaal nu ». De klant zal dan doorverwezen worden naar een beveiligde betaalpagina.

    Neen, er is geen mogelijkheid tot terugtrekking bij verkopen per opbod. De loten maken deel uit van inbeslagnames en worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden. Het is aan de bieder om zich in kennis te stellen van de staat/toestand van de producten op het moment van de voorafgaandelijke tentoonstelling. Het personeel van de verkoopzaal is altijd bereikbaar voor meer informatie over de loten, zonder hun mening te kunnen geven over de waarde of kwaliteit van de loten. De loten worden nooit geëxpertiseerd en worden toegewezen aan de hoogste bieder, zonder mogelijkheid tot terugtrekking. De aankoop is dus op eigen risico van de koper die sowieso gehouden wordt aan betaling van het lot.

    Als de betaling van de klant gelukt is, wordt er automatisch een aankoopbewijs verstuurd per mail waarop de details van de aankoop en een identificatienummer van het lot worden vermeld. Dit document zal dienen als bewijs om de goederen te kunnen komen afhalen.

    Als de klant binnen de 12u niet heeft betaald, krijgt hij automatisch een betaalherinnering per mail. Vanaf dat moment is de betaaltermijn opnieuw 12u. Als de klant na 24u nog steeds niet betaald heeft, zal de transactie worden aanzien als een rouwkoop. Dit wordt ook zo vermeld in de betaalherinnering.

    Si, malgré l’invitation à payer et le rappel qui est adressé, l’adjudicataire ne procède pas au paiement, il devient « fol-enchérisseur ». Dans ce cas, l’huissier de justice remet l’objet en vente. La loi prévoit que le fol-enchérisseur est alors tenu de payer la différence de prix, sans pouvoir prétendre à la différence si l’adjudication finale dépasse la précédente. 

    Si l’acheteur ne retire pas les objets à temps, le futur droit d’accès aux ventes en ligne peut lui être interdit et des frais de garde seront portés en compte lors de l’enlèvement.

    Enlèvement

    Le moment d’enlèvement aura lieu le jeudi suivant l’adjudication entre 10h30 et 19h.

    Il est impératif que les clients réservent un créneau horaire pour l’enlèvement – et ce pour que la salle des ventes puisse organiser les enlèvements de manière efficace. Le calendrier pour prendre rendez-vous se trouve à la page d’accueil. Ce même lien figure également sur l’attestation d’achat. Les créneaux pour l’enlèvement seront toujours publiés en début de semaine.

    Par défaut, les clients ont droit à un seul créneau. Ils doivent prévoir eux-mêmes un transport adapté à la marchandise achetée. Le personnel de la salle des ventes se réserve le droit de libérer des créneaux si jamais le client a réservé plusieurs horaires et que cela serait estimé inutile. Par la suite, le personnel de la salle des ventes prendra contact avec le client afin de confirmer le créneau valide.

    Dès que le paiement est réussi, le client recevra automatiquement une attestation d’achat par mail (aussi disponible dans l’espace client). Ce document servira comme preuve de paiement et doit obligatoirement être présenté lors de l’enlèvement. Sans ce document, le personnel de la salle des ventes se réserve le droit de ne pas rendre la marchandise au client.

    Par défaut, et pour raisons d’identification, le client doit impérativement venir lui-même. Si vraiment ceci ne serait pas possible, le client est tenu à en informer la salle des ventes qui pourrait approuver une exception. Dans ce cas, la personne autorisée pour l’enlèvement doit être en possession de la carte d’identité (ou une copie) du client ET de l’attestation d’achat.

    Si l’acheteur ne retire pas les objets à temps, le futur droit d’accès aux ventes en ligne peut lui être interdit et des frais de garde seront portés en compte lors de l’enlèvement.