FAQ

Toegang tot de website

De URL is niet veranderd t.o.v. de oude website. U kunt dus nog steeds de vertrouwde linken gebruiken: www.salledesventesbruxelles.be en/of www.verkoopzaalbrussel.be.

Iedereen kan de website bezoeken, het is geen ‘privé’ website. De inhoud is volledig beschikbaar voor iedereen. Klanten moeten wel ingeschreven of aangemeld zijn vooraleer te kunnen deelnemen aan de veilingen.

Naam, voornaam, volledig adres, telefoonnummer en e-mailadres. Tijdens de inschrijving kiest de klant zelf een gebruikersnaam en wachtwoord. In afwachting van een volautomatisch proces met het lezen van de identiteitskaart, zijn de klanten verplicht om een kopie recto verso van hun elektronische identiteitskaart door te sturen, alsook hun rijksregisternummer, geboortedatum en de vervaldatum van hun identiteitskaart.

Met behulp van de foto’s van de identiteitskaart van de klant, controleert de beheerder de info van het inschrijvingsformulier met de info op de identiteitskaart. Als alles overeenkomt, wordt het account goedgekeurd. Als er incorrecte gegevens zijn of als de meegestuurde foto’s niet leesbaar zijn, wordt het account afgekeurd.

Algemene informatie

Deze documenten bevinden zich onderaan de pagina in de voettekst. Door op de links te klikken, zijn de documenten ter beschikking gesteld in de vorm van een pdf- bestand. We hebben twee versies van het intern reglement gemaakt om duidelijk een onderscheid te maken tussen de online verkopen en de verkopen ter plaatse.

Ja, de tentoonstelling zal plaatsvinden op vrijdag van 9u à 12u.

Het moment om de aangekochte goederen te komen ophalen is vastgelegd op donderdag van 10u30 tot 19u. Klanten moeten verplicht een tijdsslot reserveren. De link naar de agenda bevindt zich op de startpagina en op het aankoopbewijs.

  • vanaf maandag 5 april t.e.m. vrijdag 9 april
  • donderdag 13 en vrijdag 14 mei
  • maandag 24 mei
  • !!! vanaf maandag 19 juli t.e.m. vrijdag 6 augustus !!!
  • maandag 1 november
  • donderdag 11 en vrijdag 12 november
  • vanaf maandag 27 december t.e.m. vrijdag 31 december

Online verkoop

Met de huidige gezondheidsmaatregelen die van kracht zijn, organiseren wij geen verkopen ter plaatse. Alle veilingen zullen online plaatsvinden, zowel vrijwillige als gerechtelijke. Vanaf het moment dat de gezondheidsmaatregelen worden opgeven, zullen de verkopen ter plaatse opnieuw kunnen plaatsvinden. Wij overwegen momenteel een verdeling van 3 online verkopen en 1 verkoop ter plaatse per maand.

De online verkopen zullen aanvangen op vrijdagmiddag vanaf 13u, de toewijzing van de loten vindt plaats op maandag vanaf 12u. In totaal krijgen de klanten +/- 72u om op loten te kunnen bieden.

Onderaan de productpagina is er een rubriek « Historiek » met een overzicht van alle biedingen op het lot. Per standaard worden er drie kolommen getoond: gebruikersnaam, bod, datum & uur. Omwille van privacyredenen hebben wij ervoor gekozen om enkel de eerste en laatste letter van de gebruikersnaam te tonen. Bijvoorbeeld, de gebruikersnaam « klant123 » zal worden getoond als « k******3 ».

Het systeem werkt met automatische veilingen met variabele schijven per opbod, rekening houdende met het huidig bod. Wij hebben gekozen voor onderstaande schijven:

€ 0 – 20: +1
€ 20 – 50: +2
€ 50 – 100: +5
€ 100 – 200: +10
€ 200 – 500: +20
€ 500 – 1000: +50
€ 1000 – 2000: +100
€ 2000 – 5000: +200
€ 5000 – 20.000: +500
€ + 20.000: +1000

Op de productpagina volstaat het om het maximum gewenste bedrag te selecteren via de +/- knoppen en op de knop « nu bieden » te klikken. Er verschijnt een pop-up scherm met een verduidelijking dat elk bod wordt aanzien als een ‘contract’ met betaalverplichting als het lot wordt toegewezen.

Ja, ieder bedrag op de website is excl. kosten. Dit wordt weergegeven naast de prijzen op de website en in de mails naar de klanten.

De raad van bestuur heeft ervoor gekozen om alle verkoopkosten gelijk te trekken. Deze kosten bedragen nu 30%. Als het een dossier is waar BTW van toepassing is, zal dit duidelijk vermeld worden.

Einde van de veiling

Ja, als een klant een bod plaatst in de laatste minuut, zal de veiling van het lot automatisch met één minuut verlengd worden.

Op het einde van de veiling krijgt de hoogste bieder een mail ter bevestiging dat het lot werd toegewezen. In die mail wordt vermeld dat de klant binnen de 12u moet betalen.

Betaling en toewijzing

De toewijzing zal plaatsvinden op maandag vanaf 12u, tenzij het lot werd verlengd door een bod in de laatste minuut. Een lid van de raad van bestuur zal aanwezig zijn bij de officiële toewijzing. De controle van de identiteit van de hoogste bieder zal gebeuren a.d.h.v. een export met de details van het lot, de prijs en de persoonsgegevens van de klant.

Enkel via Bancontact. In de bevestigingsmail, of op de pagina van het lot zelf, volstaat het om te klikken op de knop « betaal nu ». De klant wordt dan doorverwezen naar een beveiligde betaalpagina.

Non, les ventes aux enchères se réalisent sans possibilité de recours.  Les lots sont issus de saisies et sont vendus dans l’état où ils se trouvent.  Il appartient à l’enchérisseur de se rendre compte de la nature de la marchandise mise en vente au moment de l’exposition préalable. Le personnel de la salle se tient également à disposition pour apporter de plus amples renseignements sans donner aucun avis sur la valeur ou la qualité des objets mis en vente. La marchandise ne fait l’objet d’aucune expertise et sont adjugés au plus offrant, sans possibilité de recours. L’achat est donc réalisé au risque et péril de l’acheteur qui est tenu dans tous les cas au paiement du prix.

Il y a plusieurs moyens de paiements proposés:

  • Bancontact
  • KBC / CBC
  • Belfius
  • iDeal (uniquement pour les Pays-Bas)

Dans le mail de confirmation ou sur la page du lot, il suffit de cliquer sur le bouton « payez maintenant ». Le client sera redirigé vers une page de paiement sécurisée.

Als de betaling van de klant gelukt is, wordt er automatisch een aankoopbewijs verstuurd per mail waarop de details van de aankoop en een identificatienummer van het lot worden vermeld. Dit document zal dienen als bewijs om de goederen te kunnen komen afhalen.

Als de klant binnen de 12u niet heeft betaald, krijgt hij automatisch een betaalherinnering per mail. Vanaf dat moment is de betaaltermijn opnieuw 12u. Als de klant na 24u nog steeds niet betaald heeft, zal de transactie worden aanzien als een rouwkoop. Dit wordt ook zo vermeld in de betaalherinnering.

Si, malgré l’invitation à payer et le rappel qui est adressé, l’adjudicataire ne procède pas au paiement, il devient « fol-enchérisseur ». Dans ce cas, l’huissier de justice remet l’objet en vente et la loi prévoit que le fol-enchérisseur est alors tenu de payer la différence de prix, sans pouvoir prétendre à la différence si l’adjudication finale dépasse la précédente. 

Lorsque l’adjudicataire ne paie pas l’objet qu’il a acheté aux enchères, il est dit « fol-enchérisseur ». La « fol-enchère » est donc le fait de ne pas payer le lot qui a été adjugé.  Dans ce cas, l’huissier de justice remet l’objet en vente et la loi prévoit que le fol-enchérisseur est alors tenu de payer la différence de prix, sans pouvoir prétendre à la différence si l’adjudication finale dépasse la précédente. Soyez dès lors prudents et réfléchissez avant de placer des enchères : une fois adjugé, vous êtes tenu de payer.

Si l’acheteur ne retire pas les objets à temps, le futur droit d’accès aux ventes en ligne peut lui être interdit et des frais de garde seront portés en compte lors de l’enlèvement.